Alcohol en spierherstel

Gepubliceerd op 22 juni 2020 om 14:17

Vrijdag na je werk nog even voor de vrijmibo de sportschool in en daarna gezellig met je collega’s borrelen of met vrienden op stap. Een heerlijk vooruitzicht als de week begint, maar is het ook goed voor je gains? Je houdt je strak aan je voedingsschema en haalt het maximale uit je trainingen, maar let niet op je alcoholgebruik, wat voor gevolgen heeft dit en is dit zo erg?

 

Kracht na alcohol

In dit onderzoek is gekeken naar de maximale kracht die geleverd kon worden door de proefpersonen na het nuttigen van alcohol. De helft van de groep kreeg alcohol toegediend en de andere helft dronk sinaasappelsap. De alcoholgroep leverde veel minder kracht. Dit komt omdat alcohol ervoor zorgt dat je spieren minder goed herstellen, waardoor de spiergroei ook minder is. De verminderde spiergroei is in het onderzoek aangetoond doordat de alcoholgroep minder kracht kon leveren.

Alcohol zorgt dus voor minder spierherstel. Dit betekent ook dat het langer duurt voordat je weer volledig hersteld aan een nieuwe training kunt beginnen. Dit komt omdat je lichaam het afbreken van alcohol als prioriteit heeft en dus het spierherstel of de spiergroei wordt uitgesteld totdat de alcohol uit je lichaam is.

 

Wat gebeurt er in je lichaam?

Je testosterongehalte daalt tijdens het drinken van alcohol. Dit hormoon speelt een belangrijke rol bij het opbouwen van spiermassa, het heeft een anabolisch effect. Als je 3 tot 4 biertjes hebt gedronken is er al een daling van zo’n 7%. Hoe ouder je bent, hoe sneller dit percentage daalt.

Door alcohol daalt je testosteronniveau dus, maar je cortisolniveau stijgt juist. Dit komt doordat alcohol invloed heeft op de HPA-as (hypothalamic-pituitary-adrenal), wat cortisol in je lichaam aanmaakt. Cortisol breekt spieren af omdat het een katabole werking heeft. Je lichaam schreeuwt om energie waardoor het eiwitten in je spieren gaat afbreken om genoeg energie te produceren. Als je cortisol stijgt krijg je dus een negatief effect op je spiergroei, dit wil je dus juist niet realiseren tijdens het spieropbouwen!

Als je alcohol drink wordt de fosforgroep geremd. Dit betekent dat een fosforgroep aan een molecuul in een spiercel wordt geplakt, waardoor je spiercellen actiever worden. Dit noemen wij fosforylisering. Normaal gesproken hartstikke gunstig maar als je alcohol drink wordt dit dus zwaar beperkt. Dan wordt deze activiteit geremd, wat ook weer een negatief effect heeft op de spiergroei.

Als je denkt dat dit wel alle nadelen zijn vergeet je namelijk nog een heel belangrijk gevolg van alcohol. Namelijk dat je ontzettend uitdroogt van alcohol. Toeval of niet, maar laat dan net vocht één van de belangrijkste onderdelen zijn voor spiergroei. Als er een vochttekort is kan eiwitsynthese vrij moeilijk plaatsvinden.

 

En nu dan?

Als je van al deze punten uitgaat zou je bijna zeggen dat je de alcohol moet laten staan, maar het is ook belangrijk om van het leven te genieten en sociale contacten te onderhouden. Dus af en toe een glas alcohol op zijn tijd mag best, maar let er wel een beetje op. Ga niet elke week 3 dagen door totdat jezelf de kroeg moet afsluiten. Als je dan toch drinkt denk dan een beetje om de kcal, dus drink bijvoorbeeld geen bier of wijn maar mixdrankjes met zero frisdrank zoals: Vodka-7up, Vodka-cola zero of Vodka-spa rood met een schijfje citroen.

 

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.