DE SPORTSCHOLEN ZIJN DICHT, WAT NU?!

Gepubliceerd op 15 december 2020 om 16:34

Nu de sportscholen door de nieuwe coronamaatregelen dicht zijn gaan mensen massaal weer op zoek naar oplossingen om hun spieren niet tot nauwelijks te verliezen. De grootste nachtmerrie van velen is nu werkelijkheid geworden, het enige wat de meeste nog als vrijetijdsbesteding hadden kan nu ook niet meer. De afgelopen maanden heb je hartstikke hard gewerkt om weer terug op niveau te komen en misschien wel beter te worden dan vorig jaar, maar nu zie je alles weer wegvallen. NEE, zo gaan we het niet doen! We kijken naar de oplossingen die we kunnen vinden om zoveel mogelijk bezig te kunnen blijven en spieren te behouden.

 

Wat moet je nu doen denk je? Ga ik bulken of cutten? Hoe kan ik toch trainen? Ik geef je de antwoorden op al deze vragen.

Eerst beginnen we met het verschil in trainingen, als je een home-gym hebt dan ben je nu echt gezegend, maar veel zullen dit niet hebben. Heb je wel halters, kettlebelts of dumbbells dan kan je waarschijnlijk nog heel veel oefeningen wel doen, daarnaast kan je ook weerstandstraining gaan doen met TRX of elastieken.

 

Bulken of cutten?

Tijdens deze 2e lockdown wil je natuurlijk het best mogelijke resultaat behalen dat mogelijk is. Met een home-gym kan je waarschijnlijk gewoon doorgaan waar je gebleven was, maar met alle andere opties zal er misschien toch wat moeten veranderen. Weerstandtraining is zeker een goede optie om zoveel mogelijk spieren en kracht te behouden, maar wij gaan het wel opdelen in 2 verschillende stukken. Als je namelijk halters, kettlebelts of dumbbells hebt waarmee je nog voor jouw niveau zwaar kan trainen dan is er weinig aan de hand en kan je door blijven gaan met het bulken of cutten wat je misschien al deed. Houd er wel rekening mee dat je jouw caloriebehoeften opnieuw moet berekenen omdat je niet meer de intensiteit kan leveren die je normaal wel in de sportschool had. Maar heb jij de beschikking over dumbbells tot 15 kg, TRX of elastieken dan zal je de komende 5 weken op onderhoud moeten gaan zitten wat betreft calorie inname. De komende 5 weken zal je dan ook geen progressie meer boeken, ga je dus vooral focussen op het tegengaan van spier en krachtverlies.

 

Hoe kan je jouw onderhoud bereken?

Doe je lichaamsgewicht x33, dit is de makkelijkste manier om jouw caloriebehoeften in onderhoud te berekenen. Daarnaast wil je per KG lichaamsgewicht 2g eiwitten op een dag eten, zo voorkom je dat er spierweefsel afgebroken zal worden. De overige calorieën kan je opvullen met koolhydraten en vetten.

 

En hoe moet ik trainen dan?

Je kan op allerlei verschillende manieren trainen, dit hangt vooral af van welke materialen je tot je beschikking hebt. Weet je niet welke oefeningen je moet en kan doen? Download dan snel een van mijn GRATIS trainingsschema's!

 

Vergeet je slaap niet

Voorkom zoveel mogelijk spierafbraak door ook jouw slaapkwaliteit op orde te maken, zorg dat je minimaal 7-9 uur per dag slaapt. Hierdoor zal jouw lichaam beter om kunnen gaan met de stress die je spieren krijgen door de trainingen die je nu gaat doen, daarnaast is het toch super chill dat je nu juist het beste resultaat behaald door te relaxen en te slapen?!


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.